Regulamin Organizacyjny
Uchwała Nr CXX/451/2017 Zarządu Powiatu w Głubczycach
z dnia 24 maja 2017 r.
SKM_C364e23011809041.pdf (233,67KB)
Załącznik do Uchwały Nr CXX/451/2017
Zarządu Powiatu w Głubczycach
Z dnia 24 maja 2017 r.
Regulamin Organizacyjny
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Głubczycach
I. Postanowienia ogólne.
§ 1.
- Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głubczycach zwany dalej Regulaminem określa zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Głubczycach.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Centrum - rozumie się przez to Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Głubczycach;
2) Kierowniku Centrum - rozumie się przez to Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głubczycach.
- Siedzibą Centrum jest miasto Głubczyce – ul. Jana Sobieskiego 5a.
- Centrum obejmuje swoim działaniem teren Powiatu Głubczyckiego.
§ 2.
Centrum jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej Powiatu Głubczyckiego podporządkowaną bezpośrednio Zarządowi Powiatu Głubczyckiego.
§ 3.
- Pracami Centrum kieruje Kierownik.
- Kierownika Centrum zatrudnia i zwalnia Zarząd Powiatu Głubczyckiego.
- Zwierzchnikiem służbowym Kierownika Centrum jest Starosta Głubczycki.
II. Cele i zadania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
§ 4.
- Centrum realizuje zadania własne powiatu z zakresu pomocy społecznej, a w szczególności:
- opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka - po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami;
- prowadzenie specjalistycznego poradnictwa;
- przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
- pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
- pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali Rzeczpospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, mającym trudności w integracji ze środowiskiem;
- prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu; ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;
- prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
- szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu;
- doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;
- podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
- sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu informatycznego;
- sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej.
- Centrum realizuje zadania powiatu z zakresu administracji rządowej dotyczące pomocy społecznej, a w szczególności:
- pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali Rzeczpospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
- prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
- udzielanie cudzoziemcom, o których mowa w art. 5a ustawy o pomocy społecznej, pomocy w zakresie interwencji kryzysowej.
- Centrum realizuje zadania własne powiatu w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, a w szczególności:
- opracowanie i realizacja powiatowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
- opracowywanie i realizacja programów służących działaniom profilaktycznym mającym na celu udzielanie specjalistycznej pomocy, zwłaszcza w zakresie promowania i wdrożenia prawidłowych metod wychowawczych stosunku do dzieci w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie we współpracy z innymi właściwymi jednostkami;
- zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia;
- zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach interwencji kryzysowej.
- Centrum realizuje zadania powiatu z zakresu administracji rządowej dotyczące przeciwdziałania przemocy w rodzinie pomocy, a w szczególności:
- tworzenie i prowadzenie specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie;
- opracowywanie i realizacja programów korekcyjno – edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.
- Centrum realizuje zadania powiatu z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, a w szczególności:
- opracowywanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie:
- rehabilitacji społecznej,
- przestrzegania praw osób niepełnosprawnych;
- współpraca z instytucjami administracji rządowej i samorządowej w opracowywaniu i realizacji programów o których mowa w pkt 1;
- podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności;
- opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu województwa;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej tych osób;
- dofinansowanie:
- uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
- sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
- zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
- likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,
- rehabilitacji dzieci i młodzieży;
- dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej oraz kontrola ich funkcjonowania;
- obsługa Powiatowej Społecznej Rady Do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
- realizacja i obsługa programów dofinansowanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
- Centrum realizuje zadania własne powiatu z zakresu pieczy zastępczej, a w szczególności:
- opracowanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających między innymi coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych;
- zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
- organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze i regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne przez wspieranie procesu usamodzielnienia;
- tworzenie warunków do powstawania i działania rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin pomocowych;
- prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym;
- organizowanie szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka, rodzin pomocowych i dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego oraz kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka lub pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego;
- organizowanie wsparcia dla rodzinnej pieczy zastępczej, w szczególności przez tworzenie warunków do powstawania – grup wsparcia, specjalistycznego poradnictwa;
- powoływanie centrów administracyjnych do obsługi placówek opiekuńczo-wychowawczych;
- zapewnienie przeprowadzenia przyjętemu do pieczy zastępczej dziecku niezbędnych badań lekarskich;
- prowadzenie rejestru danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji i pełniących funkcję: rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzących rodzinny dom dziecka;
- kompletowanie we współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej dokumentacji związanej z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka;
- finansowanie:
- świadczeń pieniężnych dotyczących dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych, interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych lub rodzinach pomocowych, na jego terenie lub na terenie innego powiatu,
- pomocy przyznawanej osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawcze lub regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne,
- szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka lub pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego oraz szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka oraz dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego;
- sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
- przekazywanie do biura informacji gospodarczej informacji o zaległościach z tytułu nieponoszenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.
- Centrum realizuje zadania powiatu z zakresu administracji rządowej dotyczące pieczy zastępczej, a w szczególności:
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
- finansowanie pobytu w pieczy zastępczej osób, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej.
- Do zadań Centrum wyznaczonego jako organizatora rodzinnej pieczy zastępczej należy w szczególności:
- prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinię o spełnianiu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej;
- organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora i wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego;
- zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby;
- zapewnianie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych;
- organizowanie dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy wolontariuszy;
- współpraca ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z ośrodkami pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz z organizacjami społecznymi;
- prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej;
- zapewnianie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w zakresie prawa rodzinnego;
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej;
- prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzenia rodzinnego domu dziecka, a także szkolenie i wspieranie psychologiczno-pedagogiczne osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz rodziców dzieci objętych tą pieczą;
- przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych oraz analizy sytuacji osobistej, rodzinnej i majątkowej, dotyczących kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- zapewnianie rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego;
- przedstawianie staroście i radzie powiatu corocznego sprawozdania z efektów pracy;
- zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;
- organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku gdy rodzina zastępcza albo prowadzący rodzinny dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki, w szczególności z powodów zdrowotnych lub losowych albo zaplanowanego wypoczynku.
§ 5.
Centrum realizuje zadania powiatu określone w odrębnych ustawach i aktach wykonawczych przewidzianych do realizacji przez powiatowe centra pomocy rodzinie.
§ 6.
Centrum może realizować projekty z zakresu pomocy społecznej, wspierania rodziny i pieczy zastępczej oraz wspierania osób niepełnosprawnych współfinansowane ze środków krajowych, Unii Europejskiej jak i też z innych źródeł.
§ 7.
Centrum realizuje zadania określone niniejszym Regulaminem współpracując z organami administracji rządowej i samorządowej, sądem w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej, placówkami opieki zdrowotnej, instytucjami wykonującymi zadania z zakresu pomocy społecznej i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, organizacjami społecznymi, Kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami, osobami fizycznymi i prawnymi.
§ 8.
- Kierownik wydaje decyzje administracyjne z upoważnienia Starosty Głubczyckiego w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej i pieczy zastępczej należących do właściwości powiatu oraz decyzje dotyczące rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych.
- W razie niemożności wydania przez kierownika Centrum decyzji administracyjnych – z powodu jego nieobecności bądź innej trwałej przeszkody – całość dokumentacji, niezbędnej do wydania decyzji wraz z projektem decyzji, przygotowuje i przedstawia Staroście pracownik upoważniony przez kierownika.
III. Struktura organizacyjna.
§ 9.
- Całokształtem działalności Centrum kieruje Kierownik, ponosi za nią odpowiedzialność przed Starostą.
- Kierownik wykonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za pracodawcę w stosunku do pracowników.
- Na czas swojej nieobecności, związanej w szczególności z urlopem, absencją chorobową, wyjazdem służbowym, Kierownik upoważnia zastępcę kierownika do bieżącego kierowania jednostką.
- Kierownik Centrum działa jednoosobowo na podstawie i w ramach upoważnienia udzielonego przez Zarząd Powiatu i Starostę.
§ 10.
- W skład Centrum wchodzą następujące stanowiska jedno i wieloosobowe:
- kierownik;
- zastępca kierownika
3) główny księgowy;
4) zespół ds. pieczy zastępczej;
5) koordynator rodzinnej pieczy zastępczej;
6) stanowiska pracy ds. rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych;
7) stanowisko pracy ds. administracyjno - biurowych oraz prowadzenia spraw związanych z umieszczaniem i ustalaniem odpłatności
w placówkach pomocy społecznej;
8) stanowisko pracy do obsługi Punktu Interwencji Kryzysowej;
§11.
IV. Podstawowe zakresy zadań dla stanowisk Centrum.
- Kierownik kieruje pracą Centrum i odpowiada za realizację zadań statutowych,
a w szczególności:
- reprezentuje Centrum na zewnątrz;
- ustala organizację Centrum oraz formy i metody pracy w Centrum;
- dokonuje podziału zadań, kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy;
- prowadzi politykę kadrową;
- zapewnia skuteczną kontrolę nakreślonych zadań i przestrzegania przepisów prawa;
- nadzoruje prawidłową realizację budżetu;
- sprawuje funkcje kontrolne wobec pracowników Centrum;
- współpracuje z sądem rodzinnym w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci, których rodzice zostali pozbawieni lub ograniczeni władzy rodzicielskiej nad nimi;
- opracowuje i składa radzie powiatu coroczne sprawozdanie z działalności Centrum, przedstawia ocenę zasobów pomocy społecznej oraz zestawienie potrzeb w zakresie systemu pieczy zastępczej;
- wytacza na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne;
- wydaje decyzje administracyjne w ramach ustalonych kompetencji oraz udzielonych przez Starostę upoważnień;
- wykonuje inne zadania zlecone przez Starostę;
- przedstawia coroczne sprawozdanie z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej;
- dokonuje okresowych ocen pracowników Centrum;
- na żądanie Rady Powiatu, Zarządu Powiatu Głubczyckiego lub Starosty Głubczyckiego, Kierownik Centrum przedkłada w każdym czasie informację o realizowanych zadaniach.
- Do zadań zastępcy kierownika należy w szczegolności:
- reprezentowanie Centrum na zewnątrz oraz bieżące kierowanie Centrum w czasie nieobecności Kierownika Centrum;
- wydawanie decyzji administracyjnych z upoważnienia Starosty Głubczyckiego w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej i pieczy zastępczej należących do właściwości powiatu oraz decyzje dotyczące rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych;
- na żądanie Rady Powiatu, Zarządu Powiatu Głubczyckiego lub Starosty Głubczyckiego, przedkładanie w każdym czasie informację o realizowanych zadaniach;
- wykonywanie innych zadania zleconych przez Kierownika Centrum.
- Do zadań Głównego Księgowego należy szczególności:
- planowanie środków finansowych na realizację zadań jednostki, w tym przygotowanie projektu planu finansowego na dany rok budżetowy;
- sporządzanie wymaganych sprawozdań z wykonania planu finansowego jednostki;
- dokonywanie okresowych analiz i ocen przebiegu realizacji dochodów i wydatków budżetowych oraz ich zgodności z planem finansowym;
- obsługa finansowo-księgowa w zakresie budżetu jednostki;
- gospodarowanie rzeczowymi składnikami majątkowymi oraz współpraca
w tym zakresie z pozostałymi pracownikami w jednostce; - planowanie i realizacja inwestycji, remontów oraz zakupów inwestycyjnych i opracowanie sprawozdawczości w tym zakresie;
- prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zasadami;
- organizowanie sporządzania, obiegu, archiwizowania i kontroli dokumentów
w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych, sporządzanie kalkulacji kosztów wynikających z wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości finansowej; - bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości w tym ewidencjonowanie, rozliczanie i kontrolowanie operacji finansowych jednostki;
- prowadzenie gospodarki finansowej jednostki zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające zwłaszcza na: wykonaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonania planu finansowego, zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę, przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych, zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia rozliczeń spornych oraz spłaty zobowiązań;
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Kierownika jednostki, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;
- prowadzenie dokumentacji dotyczących wykonania planu finansowego oraz ich zmian wynikających z przepisów kontroli zarządczej;
- kontrola sposobu realizacji umów pod względem formalno – rachunkowym;
- wypłata świadczeń realizowanych przez jednostkę;
- sporządzanie i rozliczanie listy płac, wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy;
- wypłata wynagrodzeń pracownikom oraz prowadzenie dokumentacji świadczeń z zakresu ubezpieczeń i prawa podatkowego;
- sporządzanie wniosków egzekucyjnych oraz tytułów wykonawczych dotyczących dłużników;
- prowadzenie spraw dot. ustawy prawo zamówień publicznych;
- organizowanie ochrony mienia, ubezpieczenie obiektu i sprzętu znajdującego się
w jednostce; - kontakt z dostawcami mediów usług oraz obsługa zawartych umów;
- organizowanie zaopatrzenia jednostki w urządzenia i sprzęty techniczne oraz biurowe, a także realizacja wydatków rzeczowych;
- prowadzenie spraw dotyczących funduszu świadczeń socjalnych;
- dokonywanie bieżących płatności i rozliczeń z kontrahentami na podstawie faktur, rachunków i innych dokumentów księgowych stanowiących podstawę powstania zobowiązania finansowego;
- rozliczanie finansowe programów pomocy społecznej oraz programów dofinansowywanych z PFRON;
- dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej;
- współpraca z Wydziałem Finansowo - Budżetowym Starostwa Powiatowego w Głubczycach.
4. Do zadań Zespołu ds. Pieczy Zastępczej należy w szczególności:
- prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej;
- kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej oraz wystawianie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinii o spełnianiu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej;
- organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej;
- prowadzenie rejestru i metryczki spraw w zakresie pieczy zastępczej;
- przygotowanie szkoleń dla rodzin zastępczych mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, pod kątem ich potrzeb;
- zapewnianie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą,;
w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych; - organizowanie dla rodzin zastępczych pomocy wolontariuszy;
- współpraca ze środowiskiem lokalnym, ośrodkiem pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz z organizacjami społecznymi;
- prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej;
- wytaczanie w imieniu Kierownika powództwa o alimenty na rzecz dziecka przebywającego w pieczy zastępczej;
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej i przekazywanie jej do sądu;
- prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej, a także szkolenie i wspieranie psychologiczno-pedagogiczne osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz rodziców dzieci objętych tą pieczą;
- przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych oraz analizy sytuacji osobistej, rodzinnej i majątkowej dotyczących kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej;
- zapewnianie rodzinom zastępczym zawodowym poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego;
- zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;
- organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku gdy rodzina zastępcza okresowo nie może sprawować opieki, w szczególności z powodów zdrowotnych lub losowych albo zaplanowanego wypoczynku;
- udzielanie pomocy rodzinom zastępczym w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej;
- przygotowanie, we współpracy z asystentem rodziny i odpowiednio rodziną planu pomocy dziecku;
- pomoc rodzinom zastępczym w nawiązaniu wzajemnego kontaktu;
- zapewnianie rodzinom zastępczym dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym psychologicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej;
- przygotowanie materiałów do corocznego sprawozdania składanego Zarządowi
Powiatu;
- udzielanie wsparcia pełnoletnim wychowankom rodzinnych form pieczy zastępczej;
- przygotowanie rodziny zastępczej na przyjęcie dziecka do pieczy zastępczej;
- opiniowanie przedłużenia okresu pobytu dziecka w rodzinie zastępczej zawodowej pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego;
- opiniowanie na wniosek Kierownika PCPR wytyczenia powództwa o zasądzenie świadczeń alimentacyjnych na rzecz dziecka przebywającego w pieczy zastępczej;
- opiniowanie na wniosek Starosty czasowego sprawowania pieczy zastępczej przez rodzinę zastępczą nad dzieckiem poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- prowadzenie rejestru kandydatów zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, niezawodowej;
- prowadzenie rejestru osób pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej, niezawodowej;
- prowadzenie rejestru dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych zawodowych, niezawodowych;
- prowadzenie rejestru wydanych opinii;
- prowadzenie rejestru wydanych zaświadczeń;
- udział w zespołach ds. okresowej oceny dziecka;
- sporządzanie oceny sytuacji dziecka oraz sporządzanie opinii dotyczącej zasadności dalszego pobytu dziecka w pieczy zastępczej, a następnie przekazanie jej do właściwego sądu;
- sporządzanie oceny rodziny zastępczej w konsultacji z asystentem rodziny.
- sporządzanie umów o pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej;
- sporządzanie umów w sprawie zatrudniania osób do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich;
- sporządzanie umów dla rodzin pomocowych;
- prowadzenie dokumentacji rodzin zastępczych i pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych;
- przyjmowanie wniosków i sporządzanie decyzji administracyjnych w sprawie świadczeń:
- na pokrycie kosztów utrzymania dziecka,
- dotyczących zwiększonych kosztów utrzymania dziecka niepełnosprawnego,
- dotyczących wypoczynku letniego poza miejscem zamieszkania dziecka w wieku 6-18 lat,
- na pokrycie niezbędnych wydatków związanych z potrzebami przyjmowanego dziecka do rodziny,
- na pokrycie wydatków związanych z wystąpieniem zdarzeń losowych (jednorazowo lub okresowo),
- na utrzymanie lokalu mieszkalnego dla rodzin zawodowych,
- na pokrycie kosztów związanych z przeprowadzeniem niezbędnego remontu lokalu mieszkalnego dla rodzin zawodowych,
- dla pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej - zgodnie z przepisami,
- finansowanie pobytu cudzoziemców w pieczy zastępczej;
- przygotowanie decyzji administracyjnych w sprawie odpłatności rodziców lub osób dysponujących dochodem dziecka za pobyt dzieci w pieczy zastępczej, umarzania w całości lub w części łącznie z odsetkami, odraczania terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty;
- sporządzanie decyzji administracyjnych zmieniających oraz zobowiązujących do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń;
- ustalanie sytuacji osobistej, dochodowej i majątkowej pełnoletnich wychowanków niezbędnej do przyznania świadczenia;
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych celem ustalenia uprawnień do świadczeń dla osób usamodzielnianych, którym pomoc przyznana była na podstawie ustawy o pomocy społecznej;
- sporządzanie list wypłat świadczeń pieniężnych dla osób uprawnionych;
- prowadzenie postępowań w sprawie ustalenia sytuacji bytowo - finansowej osób zobowiązanych do odpłatności za pobyt dziecka w pieczy zastępczej;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej kosztów pobytu dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej na terenie innego powiatu;
- sporządzanie not księgowych za pobyt dzieci w pieczy zastępczej z terenu innego powiatu;
- bieżąca analiza dochodów i wydatków dotycząca dzieci pochodzących spoza terenu powiatu głubczyckiego oraz dzieci z terenu powiatu głubczyckiego przybywających na terenie innych powiatów;
- wprowadzanie danych do programu komputerowego oraz sprawozdawczość w systemie informatycznym;
- sporządzanie sprawozdań rzeczowo – finansowych z zakresu wspierania rodziny
i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu teleinformatycznego; - współpraca z gminami w zakresie ponoszenia wydatków na opiekę i wychowanie dziecka pochodzącego z terenu tej gminy oraz w zakresie ustalenia sytuacji rodziców biologicznych;
- udzielanie pomocy cudzoziemcom ze statusem uchodźcy;
- opracowanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających między innymi coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych;
- prowadzenie rejestru danych o osobach zakwalifikowanych i pełniących funkcję rodziny zastępczej;
- kompletowanie we współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej dokumentacji związanej z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka.
- Do zadań stanowisk pracy ds. rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych należy:
- przygotowanie, nadzorowanie i kontrola poprawności przyznania dofinansowania do likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych, uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych, do sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych oraz do zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze;
- udzielanie informacji oraz prowadzenie korespondencji z beneficjentami dofinansowań w zakresie spraw związanych z przesłanymi dokumentami;
- rozpatrywanie wniosków i sporządzanie umów o dofinansowanie ze środków PFRON w ramach realizowanych programów;
- prowadzenie rejestru wniosków dotyczących zakresu wykonywanych zadań.
- realizacja celów operacyjnych powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
- opracowanie i realizacja Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i przestrzegania praw osób niepełnosprawnych;
- podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności;
- opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby pełnomocnika rządu, samorządu województwa i innych organów oraz jednostek;
- kontrola sposobu realizacji umów w zakresie rehabilitacji społecznej;
10)współpraca z ośrodkami pomocy społecznej , organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej.
- Do zadań pracownika na stanowisku pracy ds. administracyjno - biurowych oraz prowadzenia spraw związanych z umieszczaniem i ustalaniem odpłatności w placówkach pomocy społecznej należy:
- prowadzenie akt osobowych pracowników i spraw osobowych pracowników wynikających z Kodeksu Pracy, BHP, ppoż.;
- sporządzanie i prowadzenie listy obecności, rejestru wyjść służbowych i prywatnych;
- prowadzenie ewidencji czasu pracy;
- sporządzanie rocznych planów urlopów i nadzór nad ich wykorzystaniem;
- nadzór do przestrzegania przepisów prawa pracy;
- sporządzanie sprawozdań z zakresu czasu pracy i zatrudnienia;
- prowadzenie dziennika podawczego korespondencji przychodzącej i wychodzącej;
- prowadzenie rejestru delegacji pracowników;
- dokonywanie wysyłki korespondencji;
- prowadzenie książki kontroli;
- obsługa sekretariatu;
- prowadzenie ewidencji wysyłanej korespondencji;
- prowadzenie ewidencji pieczątek funkcjonujących w Centrum;
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków;
- prowadzenie składnicy akt oraz właściwe archiwizowanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- rozliczanie znaczków pocztowych;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej umieszczenia i ustalania odpłatności w domach pomocy społecznej działających na terenie Powiatu Głubczyckiego;
- sporządzanie decyzji administracyjnych o umieszczeniu osoby w domu pomocy społecznej;
- sporządzanie decyzji administracyjnych o odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej dla osób przyjętych przed 1 stycznia 2004 roku;
- prowadzenie rejestru decyzji;
- prowadzenie rejestru i przyjmowanie wniosków oraz niezbędnych zaświadczeń z zakresu wykonywanych zadań;
- sporządzanie corocznie planów szkoleń wg. potrzeb pracowników;
- sporządzanie sprawozdań w wersji elektronicznej dotyczących domów pomocy społecznej;
- okresowe sporządzanie analiz, sprawozdań i zestawień wg potrzeb;
- prowadzenie korespondencji z zakresu spraw organizacyjnych, pracowniczych, administracyjnych;
- wydawanie i przyjmowanie oraz pomoc przy wypełnianiu wniosków o dofinansowanie ze środków PFRON;
- doradztwa osobom niepełnosprawnym w zakresie przysługującym im praw , dotyczących uregulowań i dostępnych usług.
- Do zadań pracownika na stanowisku pracy do obsługi Punktu Interwencji Kryzysowej należy:
- ustalanie godzin oraz prowadzenie rejestru udzielonych porad prawnych, psychologicznych, terapeuty uzależnień;
- zakładanie oraz nadzorowanie nad wpisami w indywidualnych kartach klienta;
- przygotowywanie do wysyłki korespondencji wychodzącej z Punktu Interwencji Kryzysowej;
- prowadzenie pracy socjalnej polegającej na pomocy osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie, kierowanie osób do odpowiednich instytucji i organów, pomoc w zakresie redagowania pism urzędowych;
- udzielanie szeroko rozumianej informacji, wskazówek i pomocy osobom tego potrzebującym w zakresie rozwiązywania problemów życiowych;
- współdziałanie z organizacjami społecznymi, instytucjami, kościołami, policją w zakresie problemów związanych z szeroko pojętym kryzysie oraz przemocą domową;
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach pokrzywdzonych ;
- podejmowanie działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
- sporządzanie dokumentów, zaświadczeń dotyczących zakresu podejmowanych działań;
- koordynacja zadań wynikających z realizacji programu korekcyjno – edukacyjnego adresowanego do sprawców przemocy w rodzinie realizowanego w warunkach otwartych bądź zamkniętych.
§ 12.
Prawa i obowiązki pracowników Centrum regulują przepisy o pracownikach samorządowych.
V. Obowiązki, uprawnienia i zakres odpowiedzialności
pracowników Centrum.
§ 13.
Kierownik jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników Centrum.
§ 14.
- Pracownik zobowiązany jest dokładnie i sumiennie wypełniać polecenia służbowe.
- Pracownicy otrzymują polecenia służbowe od Kierownika.
- Jeżeli pracownik jest przekonany, że polecenie jest niezgodne z prawem albo zawiera znamiona pomyłki, jest on obowiązany poinformować o tym na piśmie Kierownika. W przypadku pisemnego potwierdzenia polecenia pracownik jest obowiązany je wykonać.
- Pracownik samorządowy nie może wykonywać zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności z jego obowiązkami albo mogłyby wywołać podejrzenia o stronniczość lub interesowność.
VI. Zasady przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania spraw indywidualnych obywateli.
§ 15.
- Indywidualne sprawy obywateli załatwiane są w terminach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego i przepisach szczególnych.
- Pracownicy Centrum są zobowiązani do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli, kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego.
§ 16.
- Ogólne zasady postępowania ze sprawami wniesionymi przez obywateli określa ustawa o pomocy społecznej, ustawa o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej, ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Kodeks postępowania administracyjnego, instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczególne.
- Sprawy wniesione przez obywateli do Centrum są ewidencjonowane.
§ 17.
Pracownicy obsługujący interesantów zobowiązani są do:
- udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnianiu treści obowiązujących przepisów;
- rozstrzyganie sprawy w miarę możliwości na miejscu a w pozostałych przypadkach do określenia terminu załatwienia sprawy;
- uzupełnianie w miarę możliwości dokumentów brakujących we własnym zakresie;
- informowanie zainteresowanych stron o stanie załatwiania ich sprawy.
VII. Tryb przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków.
§ 18.
- Przyjmowanie interesantów w Centrum odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach 700 – 1500, w Punkcie Interwencji Kryzysowej w poniedziałki i wtorki w godzinach 1200 – 2000, a w środy, czwartki i piątki w godzinach 730 – 1530.
- Przyjmowanie interesantów przez Kierownika Centrum w sprawie skarg i wniosków odbywa się w każdy wtorek od godziny 1300 do godziny 1500.
- Przyjmowanie interesentów przez wyznaczonego pracownika w sprawie skarg i wniosków odbywa się codziennie w godzinach pracy.
- Pracownik przyjmujący interesantów w ramach skarg i wniosków sporządza protokół z przyjęcia skargi lub wniosku, zawierający:
- datę przyjęcia;
- imię, nazwisko i adres składającego;
- zwięzłe określenie sprawy;
- imię i nazwisko przyjmującego;
- podpis składającego.
5. Rejestr skarg i wniosków prowadzi wyznaczony pracownik Centrum.
VIII. Postanowienia końcowe
§ 19.
Organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracowników określa Regulamin pracy ustanowiony przez Kierownika w drodze odrębnego zarządzenia.
§ 20.
- Zasady klasyfikowania akt powstających w wyniku działalności Centrum oraz kategorie archiwalne i okresy ich przechowywania określa instrukcja kancelaryjna wraz z jednolitym rzeczowym wykazem akt, wprowadzone zarządzeniem Kierownika Centrum.
- Zasady obiegu dokumentów finansowo-księgowych w Centrum reguluje instrukcja wprowadzona odrębnym zarządzeniem Kierownika Centrum.
§ 21.
Wszelkie zmiany i uzupełnienia Regulaminu następują w trybie i na zasadach właściwych dla jego uchwalenia.
§ 22.
Kierownik Centrum obowiązany jest zapoznać pracowników Centrum z postanowieniami niniejszego Regulaminu.